Bottesini

Comeback van een vergeten virtuoos

Giovanni Bottesini (1821-1889) was in zijn tijd een grote ster in Europa en in Amerika. Hij was niet alleen een virtuoos speler op de contrabas, maar schreef ook veel stukken voor dit instrument.

Het werk van Bottesini wordt op dit moment even virtuoos gespeeld als ten tijde van de componist zelf door de jonge Franse contrabassist Théotime Voisin.
Voisin is een jonge musicus van wereldklasse en maakt sinds 2016 deel uit van het Concertgebouworkest.
Op de piano wordt hij begeleid door de Haarlemse pianist Maurice van Schoonhoven, ook een jonge musicus met een internationale reputatie.

Het controversiële leven van de flamboyante Bottesini met diens sterrenstatus is een aantrekkelijk uitgangspunt voor een theatervoorstelling.
Denk daarbij aan zijn talloze liefdesaffaires en zijn gokverslaving.
Dit vertellen we aan de hand van zijn geliefde, de zangeres Claudina Fiorentini, gespeeld door Carla Hardy. Zij vertelt over dit kunstenaarsleven en de moeizame relatie die zij met hem had.

Zie op YouTube de Bottesini-vertolkingen van beide musici, klik hieronder. https://youtu.be/ZceOG94iRfQ

Een tournee is in voorbereiding.

Nog op het repertoire staat de voorstelling ‘Van over de rivieren’. Zie ook producties

Reacties:

Marco Riaskoff (impresario):
“Deze voorstelling over het leven en de muziek van Giovanni Bottesini is echt geweldig en uniek! Ik was onder de indruk van Carla Hardy’s acteren en vond het duo van Maurice en Théotime uitzonderlijk. Naar mijn mening behoort Théotime Voisin ongetwijfeld tot de grootste contrabassisten van onze tijd! Dit theaterstuk zou over de hele wereld gezien en gehoord moeten worden!”

Dominic Seldis (contrabassist Concertgebouworkest):
“I spent my time watching this show in absolute amazement! It was beautifully written, enthrallingly acted by Carla but also with the exquisite music of Bottesini played so brilliantly by Théotime and Maurice. You will not see a better version of this fascinating composers story anywhere in the world!”

Kenneth Herdigein (acteur):
Ik heb de première van deze wonderschone voorstelling bijgewoond in De Amstelkerk in Amsterdam. We werden compleet weggeblazen door de schoonheid en de virtuositeit van de uitgevoerde muziek door de twee performers. Théotime Voisin op de contrabas, het instrument dat de componist Bottesini zo toverachtig goed bespeelde, is net zo weergaloos als de componist zelf. Voisin (in de titelrol) bespeelt het instrument als ware hij een kolibrie die over de snaren fladdert. Of soms als de kapitein van een slagschip, die op de scheepstoeter drukt vanwege dreigend gevaar. Meesterlijk gewoon! Maurice Schoonhoven is op de piano zijn evenknie. Dit alles is liefdevol bij elkaar gebracht door regisseur Hans van Hechten. Ik was met mijn vriend Glenn Durfort, die net zo geweldig genoten heeft als ik. Ga zelf even kijken en luisteren als je durft. De voorstelling duurt vijf kwartier, maar de tijd vliegt voorbij. ‘Gevoelstemperatuur in tijd’: 20 minuten. Ik geef 5 sterren!